9 April

 
IMG_8375red
 
IMG_8377red
 
IMG_8381red
 
Stockholm är väldigt fint för solen skapar skuggor från träden och solkatter på fasaden. Det är lustigt ändå hur snabbt en vänjer sig vid en ny situation. Fötterna rör sig rätt så naturigt på Stockholms gator och jag och Linnea ligger på varsin sida av bokhyllan varje kväll och skickar telefonerna mellan en av hyllorna då vi ser något roligt på sociala medier. 
 
Fredagen gick från att sitta i ett möte om lättsamma saker, som teman på podd, till att alla på kontoret släppte allt de höll på med och ringde sina anhöriga för att höra om de var okej eller för att försäkra dem om att en själv var okej. All kollektivtrafktik stängdes ner och vi alla samlades för att se till så att alla skulle ta sig hem. Jag fick använda fuktionen "Linnéa har markerat sig själv som i säkerhet under attacken i Stockholm" vilken kanske var det som kändes mest overkligt, att vara i en situation där den funktionen behövde användas. Det är helt ofattbart vad för hemskheter det finns i världen. 
 
Men så fortsätter livet på något konstigt sätt som vanligt. För dagen efter sitter jag på pendeln som dagen innan var avstängd. Jag äter brunch med mina klasskompisar och vi pratar kring det som hänt som om att det inte alls var mindre än 24 timmar sedan allt skedde. Men vi gick även omkring på gatorna där det hände, där folkmassar var stor men ljudvolymen låg. Alla pratade med låg och mjuk ton av respekt och blommorna färgade varenda centimeter av staketen. Men livet fortsätter ändå på ett konstigt sätt som att inget har hänt för vi åt middag och drack öl på lördagkvällen på en Hawaii-bar. Där allt som hade med terror-attacker kändes så långt borta. Det är konstigt hur livet ändå bara fortsätter efter något så hemskt. Och det är fruktansvärt mycket hemskare att detta är vardag för en del i världen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0