Potatis- och purjolökssoppa

IMG_0325red
 
IMG_0330red
 
Jag gjorde ju som sagt en god och enkel soppa förra veckan, närmare bestämt en potatis- och purjolökssoppa. Det ser möjligtvis inte se ut att vara mycket för världen men en värdesätter ju goda och enkla maträtter som gör sig bra som matlåda.  
 
"Vad behöver jag?" Jo, för fyra potioner:
♦ 4 potatisar (ca 350 g)
♦ 1 gul lök
♦ 1 purjolök (à ca 300 g)
♦ 1 msk smör
♦ 2 msk konc kycklingfond
♦ 1 l vatten
♦ 1/2 dl hasselnötter
♦ 1 msk hackad persilja
♦ 1 tsk finrivet citronskal
♦ 1/2 dl crème fraiche
♦ 2 krm salt
♦ 1 krm svartpeppar
♦ jag slängde också i lite örtsalt
 
"Hur gör jag då?" Jo:
  1. Skala och skiva potatis, lök och purjolök (även det gröna).
  2. Fräs grönsakerna i smör i en stor kastrull. Tillsätt kycklingfond och vatten. Koka under lock tills potatisen är mjuk, ca 15 minuter. 
  3. Rosta under tiden hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt svalna. Hacka nötterna grovt och blanda med persilja och citronskal.
  4. Blanda ner crème fraichen i soppan och mixa slät med stavmixer. Krydda med salt och peppar. 
  5. Häll upp soppan i skålar och servera med nöthacket.
KLART, bre en macka med några skivor ost på och doppa för bästa smakupplevelse!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0