Böcker jag läste 2016

 
IMG_9768red
 
Jag älskar att läsa. I år tog jag mig igenom 14 böcker, närmare bestämt dessa:
 
Det är något som inte stämmer - Martina Haag
Handlar om Martina Haags uppbrott med Erik Hagg, även fast hon själv säger att det inte är en biografi så är det tydligt att hon utågtt ifrån hennes egna erfarenheter. En stark och berörande berättelse, Martina skriver på ett sätt som är relaterbart, även fast jag är 23 och aldrig gått igenom en skilsmässa. 
 
IMG_9799red
Nattsagor för sömnlösa - Johanna Wester
Den handlar om Oliva som har en destuktiv relation med en ung man vid namn Josef. Hon är så kär i honom men han är tillsammans med en annan. Vi får också följa hennes vänskap med Pacal och Chris, dom två tål inte varandra men Olivia har knutit sig hårt till dem.
Jag minns att jag tyckte mycket om språket i denna och kände så mycket för Olivia. 
 
Vi är alla utom oss - Karen Joy Fowler
I boken får vi följa Rosemary och hur hennes familj faller samman efter att hennes syster Fern försvinner då Rosemary är liten. Rosemary försöker förstå vad som hände med systern och det väcker upp en del minnen och leder oss in på en spännande och annorlunda uppväxt. Jag fick rådet att inte googla för mycket på den innan jag skulle läsa den och jag skulle rekommendera det samma. För om vissa detaler avslöjas innan blir inte läsupplevelsen den samma. 
 
IMG_9793redd
Stanna - Flora Wiström
Min favoritbloggerska, Flora Wiströms debutroman och en annan favorrit Sara Edström som gjort det fantastiska omslaget. Den handlar om att bli stormande kär i en person som har en döende förälder. Den handlar om att finnas till för alla och på så sätt råka glöma bort sig själv ibland. 
Väntat så länge på att denna skulle komma ut och hade höga förväntningar. Jag gillade den väldigt mycket, dock störde jag mig på vissa detaljer. Men det tog inte över själva läsupplevelsen och jag ser lika mycket fram emot nästa bok. 
 
Utan personligt ansvar - Lena Andresson 
En fristående fortsättning på Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek. I den här boken får vi återigen följa Ester och hennes tveksamma val till kärlek. Hon inleder ett förhållande med en gift man och gör allt för att få vara med honom. Tyckte verkligen verkligen om båda böckerna och blir galen på Ester, det känns som att man är hennes vän och vill avråda henne från alla de beslut och handlingar hon tar sig för. Samtidigt som man vet att en själv hade agerar likadant. 
 
IMG_9811red
Allt jag inte minns - Jonas Hassen Khemiri 
En bok om kärlek och ekonomi. Och om Samuel som ständigt verkar vara på flykt från sig själv. Genom andras minnen av Samuel får vi följa en berättelse om vad det egentligen var som hände med Samuel och Laide. Och vad han och Vandad höll på med. 
Jag hade höga förväntnigar på den här men den tog mig inte med den storm som jag väntat mig. Men språket är väldigt fint och kanske hade jag svårt att ta till mig det nya sättet att berätta om en persons livöde.
 
Etthundra mil - Jojo Moyers
Jess och hennes två barn har det lite kärvt, Jess är ensamstående och jobbar dubbla jobb för att få ihop pusslet. Hon gör allt för sina barn och då hennes dotter, som är ett mattegeni, får en chans att delta i en mattetävling där priset är en plats på en riktigt bra skola, så tvekar hon inte en sekund på att dottern ska få delta. Problemet är bara att tävlingen är på andra sidan landet och Jess bil fungerar inte. Som tur är kliver en vänlig man in och erbjuder dem skjuts. 
Jojo Moyers skriver riktiga feelgood-böcker utan att det känns cheesy, så som jag annars kan uppleva det. Fick den här av min lillebror i julklapp förra julen och jag gillar den supermycket. Själva handlingen är inte superspännande men hennes sätt att skriva drar ändå in en och får en engagerad, en bladvändare. 
 
IMG_9771red
Allt som blir kvar - Sandra Beijer
Denna bok handlar om ett break up och vi får följa Matilda genom hennes sätt att hantera detta hjärtekross.Matilda får hjälp av sin vän Miron som lovar att bedöva hennes smärta med äventyr. Men uner tidens gång börjar en fundera vad Miron baktanke med det hela är. Språket är fantastiskt och igenkänningsfaktorn är hög. Tyckte om den här mer än hennes första, även om den också var riktigt bra. 
 
Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
Rachels liv har rasat samman då hennes man har lämnat henne och skaffat en ny. Detta leder till att Rachel blir alkolist och förlorar jobbet. Det hon har som daglig rutin är att ta tåget in till London så som hon gjorde då hon fortfarande hade sitt jobb. På tåget uppfattar hon detaljer till en utredning kring ett försvinnande som hon traslar sig in i. Dock får hon kämpa för att bli trodd på grund av alkolismen. 
Denna bok ska vara en thriller och jag såg fram emot att läsa den på stranden och inte kunna lägga den ifrån mig. Men blev lite besviken för upplevde den inte så spännande eller läskig som jag förväntat mig. Men fortfarande bra och det tog mig lång tid att förstå vem förövaren var.
 
Steglistan - Donna Tartt
Genom 782 sidor får vi följa Theo genom livet och den börjar med att hans mamma dör i en explosion på ett konstmuseum medan Theo mirakulöst överlever. Han får med sin en tavla från museet som följer med honom vart han än hamnar efter mammans död. En fin bok där vi får följa de många livsöden som Theo hinner stöta på och med ett språk som binder fast en även fast den kunde vara lite väl detaljrik ibland. 
Denna bok var mycket lång och jag tog pauser från den eftersom längden kändes övermäktig ibland. Och det kan jag ångra för jag tror att de pauserna tog bort en del av min läsupplevelse, för ärligt talat tog mig nästan 1,5 år att ta mig igenom denna men det var det värt!! För den är berättad på ett sätt som får en att vilja fortsätta Theos tragiska, spännande och stundvis väldigt vackra öde.
 
IMG_6414red
Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg
I boken får vi följa Arvid och Lydias kärlekshistoria och deras förbjudna kärlek eftersom de båda är gifta på annat håll. Det som tog mig mest med storm är att denna bok är skirven 1912 men handlingen och kärlekshistorian hade kunnat utspela sig i nutid. Det är fint på något sätt att kärlekens desperata handlingar ser likadanan ut idag som för 105 år sedan. Och tycker bokomslaget är fantastiskt.   
 
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv - Tom Malmquist
Boken handlar om Tom och hans fru som dör kort efter förlossningen av deras dotter Livia. Den är otroligt välskriven och sorglig samtidigt som den är så fin. Tom skriver om hur det är att förlora sin livs kärlek och genomgå den sorgen medan han älskar och uppfostrar sin dotter på egen hand. 
Jag skulle även varmt vilja rekomendera Tom Malmquist sommarprat då han har skrivit ett brev riktat till sin dotter Livia som är rörande och vackert. 
 
IMG_9832red
Det kändes lugnt då mina känslor dog - Bim Eriksson
Detta är en bok där olika seriesamlingar berättar olika självbigrafiska historier. Mest om killar som beter sig som skit, hur självkänslan är så viktig och hur lätt den är att tappa bort och om hur viktigt det är att ta hand om sin hamster i en relation. Älskade denna. Just för att varje sida är mitt i prick och sån jäkla igenkänningsfaktor. 
 
IMG_9773red
Flickorna - Emma Cline
Denna bok är löst baserat på historien om Charles Manson och de mord som han fick sina kvinnliga följare att begå i slutet av 60-talet. Vi får följa Evie och hur hon får syn på flickorna och dras in i deras liv och vardagen på ranchen. Vi får följa Russels inverkan på flickorna och de andra som bor på ranchen och vad ranchens syfte egentligen är. Vi får även förstå att det är relationen med Susanne som Evie utvecklar är den verkliga anledningen till att Evie stannar på ranchen. 
Det är en spännande och språkligt vackert skriven bok. Läste klart denna just innan årsskiftet men tror att jag kommer nog komma på mig själv med fortfarande tänka på denna vid nästa årsskift.
 
 
Det var böckerna som blev lästa under 2016, ska bli spännande att se vilka läsupplevelser som kommer ta mig med storm under detta år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0